Saturday, May 15, 2010

Movie Review: My Name Is Khan



Aku tgk citer ni malam tadi. Aku beli dvd citer ni dah lama dah, sebulan lepas kot. Tp malam tadi baru ada masa nak layan, tu pun sebb kecewa tgk Malaysia kalah ngan China (Thomas Cup).

Lakonan Shah Rukh Khan and Kajol, best Bollywood couple of all time (ye kan?). SRK pegang watak Rizvan Khan, seorg pemuda Muslim yg menghidap penyakit autism. Korang ada tgk Forrest Gump? camtu la org hidap autism. 1st aku rasa SRK pegang watak org kurang upaya. Latar belakang cerita ni semua kat USA. Aku pernah tanya org India masa aku pergi Mumbai dulu, kenapa semua latest Bollywood film buat kat oversea? Diorg kata, kalau buat dekat India, rakyat2 dia yg terlalu ramai tu akan keliling set tgk hero-heroin diorg belakon.. tu la pasal byk buat kat oversea, kurang sket gangguan.

So, lepas kematian mak dia, Rizvan follow adik dia ke US. kat sana dia kena kerja as salesman product adik dia. Nasihat aku, jgn suruh org yyg ada autism jual produk. confirm x laku, kenapa aku cakap camni? korang kena tgk dulu citer ni.hehehe

Masa dia jual produk, terjumpa la dia ngan Mandira, lakonan Kajol. Ermm..Kajol dah agak chubby dalam film ni. Mandira, seorg janda & ada anak seorg anak (Sameer), kerja kat saloon rambut.Dia bukan Islam, tp anut Hindu. So macam biasa hero confirm dapat ngorat heroin.. diorg pun kawin. Kira kawen campur la tp sorang Hindu, sorang Islam.

Masa nilah 9/11, tower WTC kena attack, so org US benci gile ngan org Islam, yg kena tempias family diorg la. satu hari anak diorg kena attack lepas main bola & mati, so Mandira yg sayang gila kat anak dia ni tuduh Rizwan la punca anak dia mati. Dia suruh Rizvan jangan balik ke rumah selagi x pergi jumpa Presiden Amerika n bagitau "I am a Khan, and I am not a terrorist". Dari sinilah kisah Rizvan mulakan langkah jumpa Presiden US, bukan senang sorang rakyat biasa nak jumpa presiden.

OK x perlu citer lagi byk, korang kena layan sendiri. Citer ni x mcm citer Hindustan lain yg byk lagu2 n joget2. Aku rekomen korang tgk citer ni sebb ada gak scene tetiba jadi sayu, sob2..tapi x nangis la yek.hehehe. Aku rasa aku bagi citer ni rating 8/10. Kalau org US tgk cite ni aku rasa diorg boleh sedar kot x semua org Islam kat dunia ni jahat. Insya allah..Tgk tau jgn x tgk..

4 comments:

  1. last aku betul2 enjoy tengok hindustan ialah cerita kuch kuch hota hai. kabhi kushi kabhi gham yg konon2 macam best gile tu pun aku tak berapa suka. Mohabbatein? erm..ok la kut. Kal Ho Naa Ho & veer-zaara pun so-so je. semua Shah Rukh pasal aku paling suka dia as hero.

    My name is Khan (sarizah actually. haha) macam cerita serius. adakah aku boleh layan cerita serius?

    we'll see...

    ReplyDelete
  2. x serius sangat..cuba la tgk dulu, SRK jadi org skema dalam cite ni. Boleh puji la lakonan dia.

    ReplyDelete
  3. epul, ko pernah baca blog aku tak?
    by te way, hi!!!

    nadh

    ReplyDelete
  4. hi nadh, ada juga buka blog ko. skrg ni laptop tgh rosak so susah nak update.

    ReplyDelete