Tuesday, April 20, 2010

DUIT atau CABARAN

Sila layan komik Dilbert ini dulu...korang kena klik pada komik tu baca keseluruhannya.


Ok, paham x?
Budak suruhan mengadu kepada tuan besar untuk meminta kenaikan gaji. Bos nya berkata " Di sini bukan kerja untuk duit, tapi bekerja untuk cabaran". So budak suruhan ni berkata," Jika tuan kata begitu, apa kata tuan beri semua duit yg tuan dapat kepada saya, dan segala cabaran saya, saya serahkan kepada tuan." Jadi, tuan besar sudah pening kepala. Dia punya budak suruhan sudah besar kepala, pandai loyar buruk. Apa pendapat korang plak?

Cuba korang apply lakonan di atas kepada bos anda dan lihat reaksi dia. Org yg bekerja bawah org lain mmg selalu jadi mangsa. Itu pendapat aku la, pendapat korang kalau lain, pedulik apa aku.

Lagi satu contoh, korang dah kerja dgn satu company multinasional ni dalam 10 tahun. Pastu korang pergi interview untuk satu offer yg lagi besar gajinya, maybe 5-10 kali ganda dari gaji korang. Si interviewer tu confirm akan tanya, " Why do you want to leave your current company?".So apa jawapan korang? Jawapan skema & standard yg biasa org cakap ialah, " I need a new challenge and working environment."..ok x jawapan tu? tapi dalam hati..kalo aku dapat kerja ni jadi orang kaya la aku.hehehe...

Walau ape pun jawapan yg korang beri, PLEASE DON'T SAID ANYTHING BAD ABOUT YOUR OLD COMPANY!, Jangan ceritakan segala yg buruk pasal company lama korang. It will leave a very bad impression to the interviewer. Just my 2 cents :)

No comments:

Post a Comment